نامه اي به سازمان جهانی یونسکو درباره قبرستان بقيع

    در آستانه سالروز تخریب قبرستان بهشت بقیع ، حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی در نامه ای به مدیر کل سازمان جهانی یونسکو، حفظ حرمت اماکن و میراث فرهنگی جهان اسلام را از مسئولیت های مهم آن نهاد بین المللی خواند و پیگیری و باز سازی و حفظ حرمت بهشت ویران بقیع را از مهم ترین مسئولیت های یونسکو دانست. متن کامل این نامه بدین شرح است:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    مدیر کل سازمان جهانی یونسکو
    با سلام و عرض تحیت …
    نزدیک به یک قرن از واقعه شوم تخریب یکی از بزرگترین مراکز و میراث فرهنگی جهان اسلام می گذرد ، ولی متاسفانه همچنان شاهد سکوت معنادار مجامع بین المللی در قبال میراث فرهنگی و دینی بیش از یک میلیارد مسلمان در سر تا سر جهان هستیم.
    میراث ماندگاری که آن را جنت البقیع می نامند. قطعه ای از بهشت که قلب صد ها میلیون عاشق و شیفته خاندان حضرت خاتم الانبیاء محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله برای آن می تپد و سکوت معنا دار نود ساله مدعیانی که ادعای احقاق حقّشان گوش فلک را پُر کرده است ، قلب هر انسان آزاده ای را می آزارد و جریحه دار می کند.
    قبور مطهر چهار امام و خلیفه رسول خدا صلی الله علیه و آله که منادی علم و فضیلت و معنویت بودند و قبر مطهر برترین همسر رسول خاتم ، حضرت ام المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها و بزرگ حامی قرآن و عترت ، حضرت ابوطالب علیه السلام و قبور مطهر صدها صحابه و اولیای الهی در این قطعه از میراث بزرگ جهان اسلام است.
    در دنیایی که علم ، ارزش و جایگاه و قدر خود را پیدا کرده است و عالمان و دانشمندان ، بعنوان اسوه های برتر تاریخ معرفی و تجلیل می شوند و قبور و یادمان های آنان را ارج می نهند ، چه سخن می توان گفت درباره قبور مطهر آن بزرگانی که خود معدن علم و گنجینه کمال و شکافنده علوم الهی هستند .
    هتک حرمت و تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام که خود یگانه و استوانه های علمی و معنوی دوران بوده و هستند ، بی حرمتی به فرهنگ و علم و انسانیت است.
    سکوت در مقابل قبور مطهر و تخریب شده ی مخازن علم الهی و معادن حکمت خداوندی ، بی احترامی به تمامی ارزش ها و کمالات است.
    سکوت در مقابل بی احترامی ها به بهشت ویران بقیع ، هتک حرمت به تمامی ادیان و مذاهب و معنویات است.
    مدیر کل سازمان جهانی یونسکو!
    آنهایی که به این قطعه ای از بهشت هتاکی کردند ، بی حرمتی آنها نسبت به گروه و یا فرقه خاصی نبود.آنها با تخریب بقیع ، انسانیت ، معنویت ، کمال ، بزرگی و علم را تخریب نمودند.
    تخریب صحن و بارگاه ائمه مظلوم بقیع ، تخریب چهره درخشان خاتم پیامبران و حضرت مسیح و موسای کلیم و … بود.
    تخریب صحن و بارگاه با عظمت بقیع ، بی حرمتی به یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر برگزیده خدا بود که برای هدایت جوامع بشری مبعوث شده بودند. چرا که صاحبان این قبور مطهر ، وارثان تمامی ادیان و پیامبران و امامان بودند …
    حدود ۹۰ سال از آزرده خاطر شدن قلب مبارک رسول خدا و موسای کلیم و عیسی روح الله علیهم السلام می گذرد و متاسفانه شاهد هیچ اقدام عملی نسبت به بازسازی آن نبودیم. گرچه قلب خاتم پیامبران زمانی سوخت که درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را آتش زدند و علی مرتضی اول وصی او را خانه نشین گردند.!
    مدیرکل سازمان جهانی یونسکو!
    این وظیفه بر عهده کیست ؟ آیا احیای میراث فرهنگی و دینی ، رسالت آن نهاد خدوم نبوده است؟
    مگر وظیفه سازمان جهانی یونسکو غیر از آن است که از میراث فرهنگی ملت ها دفاع کند؟ ! امروز متاسفانه شاهد آن هستیم که نه تنها بقیع ، بلکه قبر مطهر حضرت زینب کبری و حضرت رقیه سلام الله علیهما که کانون دل های عاشق صدها میلیون مسلمان و سایر ادیان در سر تاسر جهان است ، در معرض تخریب و تهدید می باشد.
    نمی دانم چرا برخی از نهاد ها آن را نمی بینند و چرا به هیچ وجه به بقیع الغرقد نمی اندیشند؟!
    مدیر کل سازمان جهانی یونسکو!
    بنده به نوبه خود از شما گلایه مند و آزرده خاطرم ، چرا که علی رغم آگاهی های کاملی که نسبت به جنه البقیع دارید ،آن را به حال خود واگذاشته و تماشاگر تخریب روز افزون اماکن مهم و میراث بزرگ اسلامی هستید.
    اگر سازمان جهانی یونسکو خود را حامی میراث فرهنگی جهان می داند ، این مطلب مهم را نیز درک کند که قلب بیش از یک میلیارد مسلمان و عاشق و دلداده ائمه اطهار علیهم السلام برای مضجع شریف و بهشت ویران شده ائمه بقیع می تپد .
    اینجانب به عنوان یک نویسنده شیعه که در کتاب های خود الگوهای کمال و انسانیت و فرهنگ ماندگار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را به جهانیان معرفی می کند و پیگیر مسائل فرهنگی جوامع اسلامی هست ، درآستانه روز جهانی بقیع (هشتم شوال) از سازمان جهانی یونسکو می خواهم، درحفظ میراث فرهنگی جهان اسلام بکوشد و وظیفه خود را در قبال بی حرمتی ها و تخریب های اماکن مقدس مدینه الرسول صلی الله علیه و آله ، خصوصا بقیع الغرقد به انجام رساند. یقیناً آیندگان درباره ما قضاوت خواهند کرد.
    والسلام علی من اتبع الهدی

    امیری سوادکوهی ـ ۶شوال المکرم ۱۴۳۴ ه. ق

    قم المقدسه