گزارشی از ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر

به گزارش روابط عمومی ستاد بزرگداشت دهه غدیر، ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر در عرصه تجلی دهکده جهانی معرفت از دیدگاه و منویات مرجعیت و فقاهت، زعامت و رهبری در زمان غیبت، با حضورگسترده علما، اساتید سطح عالی حوزه، نمایندگان دفاتر مراجع تقلید، روحانیان و طلاب حوزه های علمیه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۱۱:۵۴

حجت الاسلام والمسلمین نظری خادم الشریعه در ابتدای این اجلاس با بیان این که ستاد بزرگداشت دهه غدیر کشور با راهنمایی علما و فقهای بزرگوار در راستای فرهنگ سازی جریان غدیر حرکت می کند، گفت: خوشبختانه این فعالیت ها امروز جنبه جهانی پیدا کرد.

وی با اشاره به این که این اجلاس با اهداف عالیه دنیای بشری و با زوایایی که دنیا نیازمند است حرکاتی را آغاز کرده است، افزود: دنیای امروز تشنه عدالت و انسانیت واقعی است که این عدالت را می توان در راستای پیروی از امام علی(ع) سرلوحه کار قرار داد، دنیای امروز باید بداند که شیعه دارای قوت قانون و صداقت پیشوایان است که این مرام باید گسترش پیدا کرده و سرلوحه کار همگان قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری خادم الشریعه با بیان این که ستاد بزرگداشت دهه غدیر کشور با راهنمایی علما و فقهای بزرگوار در راستای فرهنگ سازی جریان غدیر حرکت می کند، اظهار داشت: خوشبختانه این فعالیت ها امروز جنبه جهانی پیدا کرد.

وی با اشاره به محورهای همایش ادامه داد: این همایش بر ۱۴ محور متکی است که عبارت از تحقق حاکمیت عقلانی و مدیریت دهکده جهانی معرفت، بررسی مبانی و اصول ادیان و مذاهب در دهکده جهانی معرفت، جهانی سازی فرهنگ، زمینه سازی برای کلان شهر جهانی مهدویت، قدرت نرم در فرایند پردازش فوق مدرن مدنی در سیره نبوی و علوی، تجلی ظهور مهدویت، توجه به رویکرد رهبری و ولایت فقیه در زمان غیبت و ایجاد ائتلاف فراگیر بین المللی برای صلح پایدار هستند.

رییس ستاد بزرگداشت دهه غدیر کشور همچنین جهانی سازی اقتصاد مقاومتی و فرا مقاومتی، حقوق بشر مبتنی بر عدالت محوری، جایگاه زنان در کانون خانواده، ایده پردازی در محور ساختار و ابتکار نوین دهکده جهانی معرفت، تجلیل از مبلغان در راستای دهکده جهانی معرفت، عالم ربانی و دانشمندان منصف اعتدالی و عقلانی و اتمام نعمات ظاهری و باطنی را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد.

وی با بیان این که این همایش هژمونی امپریالیسم را به چالش می کشاند، ابراز داشت: امروز جهان یک مجموعه شده است، با پیشرفت تکنولوژی امروز را نمی توان با سال های پیشین قیاس کرد؛ از همین رو این مجموعه که دهکده نامیده می شود در ابعاد گوناگون باید شناخت پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری خادم الشریعه خاطرنشان کرد: اگر بشر خود، خدا و وظیفه‌اش را بشناسد به آسانی می تواند در مسیر غدیر قرار بگیرد، با روی تفاهم و تعامل به دنیایی که معترض غدیر هستند باید گفت غدیر راه هدایت بشری را به همه نشان می دهد؛ دهکده جهانی معرفت در راستای فرهنگ سازی دهه غدیر در حال انجام دادن وظایف است.

وی اضافه کرد: در روایات آمده که در آخرالزمان مرکز انتشار علم و فقاهت قم است از همین رو امیدواریم که با کمک حوزه مقدسه قم بتوانیم جریان غدیر را در داخل و خارج از کشور تبیغ و فرهنگ سازی کنیم.

__________________________________

تفرقه امروز جهان اسلام به دلیل انکار غدیر است

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۱۲:۰۷

به گزارش روابط عمومی ستاد بزرگداشت دهه غدیر، آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر در قم گفت: مسأله غدیر فقط موضوعی تاریخی نیست که انفاقی رخ داده و گذشته باشد بلکه هنوز غدیر مسأله روز است.

وی افزود: باید برآورد شود که چرا کسانی تنها دو ماه پس از واقع غدیر آن را نفی کردند، نیاز بود که در آن روزگار برای همه اتمام حجت شود تا بدانند کنار گذاشتن غدیر چه عواقبی برای جامعه اسلامی در قرون و اعصار خواهد داشت از همین رو امام علی(ع) با انصار و مهاجرین این اتمام را انجام دادند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بازی گردانان جاهل سبب روی گرداندن مردم شدند، اظهار داشت: با مخالفت و انکار غدیر تمام اصالت ها در اسلام و مکتب زیر سؤال رفت، برای این که دیگران جای علی(ع) بنشینند و آن را موجه نشان دهند به کارهایی دست زدند که ریشه در اسلام نداشت بلکه مخالف با اصول اسلامی بود.

وی ادامه داد: کسانی که جای پیامبر اسلام نشستند از مقام عصمت و عدالت برخوردار نبودند از همین رو برای موجه جلوه دادن این جایگزینی، عصمت و عدالت را در تمام انبیا حتی پیامبر خاتم انکار کردند؛ متأسفانه بالاتر از این عدالت را در خداوند منکر شدند در حالی که تمام کائنات بر اساس عدل استوار شده و استوار مانده و آفریننده آن ها عادل است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که کسانی که بر جای پیامبر نشستند آشنای به مبانی احکام نبوده و با کتاب و سنت بیگانه بودند، ابراز داشت: برای این اختلاف آرای صحابه که ناشی از بی سوادی و عدم اطلاع بود عده ای گفتند در اسلام حکم واحدی وجود ندارد و هر کس هر حکمی دهد حکم الله است.

وی عنوان کرد: حکمی که خداوند قرار داده واحد است و تمام زحمات و تلاش پیامبر برای مشخص کردن و آموزش احکام الهی بود، برخی حاضر شدند حکم الهی را نفی کرده تا خلافت خود را توجیه کنند؛ عده ای چون عدالت را شرط نمی دانند معتقد هستند اگر حاکمی قاتل باشد و شر خمر کند اطاعتش واجب و ولی امر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امروز در کشورهای اسلامی این واقعیت دیده می شود که چنین افرادی ولی امر آن ها هستند، اگر قرار بود اوضاع این چنین باشد دیگر نیازی به آمدن اسلام نبود؛ کسانی که غدیر را کنار گذاشتند می گویند پیامبر مخالف اراده الهی عمل کرده چون اراده خدا خلافت ما بوده است.

وی اضافه کرد: عوارضی که انکار غدیر برای جامعه اسلامی در طول قرن ها بر جای گذاشته بسیار است، اگر امروز جامعه اسلامی گرفتار تفرقه و زمامداران نا اهل شده به انکار غدیر باز می گردد؛ در زمان بنی امیه بیان حدیث فضل و انتسای به امام علی(ع) جرم بود.

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که امروز گروه هایی همانند داعش آبروی اسلام را می برند، گفت: قدرت های بزرگ دنیا برای مقابله با اسلام داعش را بر انگیخته اند، باید دانست که حرکت بر خلاف علی(ع) و غدیر داعش می پروراند؛ خلیفه خود خوانده داعش صریحا می گویدر ما مبلغ مبانی بنی امیه هستیم.

وی افزود: با وجود تمام فشارهای بزرگانی همچون حجر بن عدی ها حرکت غدیر را حفظ کردند، همه باید با قلم و زبان ولایت امام علی(ع) را یاری کنند همواره به رسالت روشنگری بپردازند، راه غدیر نباید فراموش شود چون راه اصالت های اسلام است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام جاهلی که در مقابل اسلام علوی قرار دارد باید منکوب باشد، اظهار داشت: مأسفانه امروز در بسیاری از کشورها اسلام جاهلی حاکم است از همین رو اثری از عدالت اسلامی در میان امت اسلام وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر صحبت از بیداری اسلامی می شود باید توجه داشت که بدون نام علی(ع) و غدیر قابلیت اجرا ندارد، امروز باید از فرصت هایی همچون وسایل ارتباط جمعی استفاده و مکتب امام علی(ع) را به دنیا کرد، اگر از این فرصت ها به درستی استفاده نشود در حقیقت ناسپاسی کرده ایم.

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که امروز مسؤولیت ما از هر زمان دیگری بیشتر است، اظهار داشت: باید فریاد غدیر که فریاد بیداری اسلامی و نفی انحراف و تحریف است، به گوش جهانیان برسد.

______________________________

لازمه لا ینفک اسلام مسأله امامت و رهبری است

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۱۲:۴۵

به گزارش روابط عمومی ستاد بزرگذاشت دهه غدیر، آیت الله مهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان در ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر در قم با بیان این که همانگونه که مسأله امامت و ولایت امام علی(ع) و یازده فرزند بزرگوارش منصوص است، مسأله ولایت فقیه در عصر غیبت امام نیز منصوص است، گفت: ولایت فقیه برای این است که راه امامت ادامه پیدا کند، لازمه لا ینفک اسلام مسأله امامت و رهبری پس از رسول خدا و در ادامه رهبری و زعامت فقهای بزگواری است که بتوانند راه را ادامه دهند.

وی افزود: باید بررسی کنیم که ما برای عصر غیبت از دیدگاه مرجعیت و فقهات چه پیامی از حادثه بزرگ غدیر می توانیم استفاده کنیم.

آیت الله شب زنده دار، افزود: آیا فلسفه تحقق غدیر یک فلسفه مختص به همان رویداد است یا همانگونه که اقتضا کرد که در زمان رحلت رسول اکرم(ص) در قالب امامت ادامه پیدا کند همان فلسفه اقتضا می کند که مسأله رهبری و ارشاد و هدایت امت در زمان غیبت امام نیز استمرار پیدا کند؛ طبیعتا مسأله غدیر منحصر در همان رویداد نیست.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که مسأله هدایت مردم، آموزش احکام و دستورات الهی و نشان دادن راه زندگی سعادتمندانه برای بشر قابل تعطیلی نیست، اظهار داشت: در هیچ زمان و برهه ای این هدایت تعطیل نمی شود.

وی ادامه داد: آنچه که فلسفه غدیر را تشکیل می دهد و اگر هم نبود با توجه به آیات و ادله بسیار، عقل انسان پس از توجه به حقیقت اسلام این قضاوت قطعی را انجام می داد که پس از رسول گرامی این راه قابل تعطیلی نیست؛ این راه باید ادامه پیدا کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که اگر هدایت مختص به زمان حیات پیامبر اسلام بود انسان های بعدی نمی توانستند راه و روش زندگی سعادتمندانه را در پیش بگیرند، ابراز داشت: اگر این راه احتیاج نداشت به سرپرست و حاکم آگاه نداشت دایره وسیع تشریعات اسلام و برنامه ریزی ها به چه معنا بود.

وی عنوان کرد: اگر رهبری مختص در زمان بود همه برنامه ها لغو و بدون پشتوانه عقلی و عقلایی می شد، آن چه که غدیر به ما می گوید این است که همانگونه که در زمان غیبت رسول گرامی اسلام باید رسالت و رهبری ایشان در لباس امامت در جانشینان آن بزرگوار ادامه پیدا کند همان دلیل به انسان می گوید که اگر امام نتوانست به صورت ظاهری رهبری امت را در اختیار داشته باشد در آن زمان غیبت باید افرادی باشند که آن راه بفهمند، پیاده کرده و رهبری کنند که این موضوع همان مسأله ولایت فقیه است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در حقیقت ولایت فقیه شعبه و استمراری از مسأله امامت است، البته امامت مسأله ای بسیار بزرگ است و انسان نمی تواند به عقل خود رجوع کند؛ همان ادله واضحه ای که غدیر را ایجاب می کند مسأله ولایت فقیه را ایجاب و تأیید می کند.

وی اضافه کرد: همانگونه که مسأله امامت و ولایت امام علی(ع) و یازده فرزند بزرگوارش منصوص است، مسأله ولایت فقیه در عصر غیبت امام نیز منصوص است؛ ولایت فقیه برای این است که راه امامت ادامه پیدا کند، لازمه لا ینفک اسلام مسأله امامت و رهبری پس از رسول خدا و در ادامه رهبری و زعامت فقهای بزگواری است که بتوانند راه را ادامه دهند.

_________________________________

پاسداشت دهه غدیر یک تکلیف عمومی است

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۱۲:۵۰

به گزارش روابط عمومی ستاد بزرگداشت دهه غدیر، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر با اشاره به آیه«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ» گفت: در برخی از روایات وارد شده که این بار سومی بود که این دستور از سوی خداوند صادر می شد.

وی افزود: در دستورات قبل خداوند پیامبر اسلام به دلیل این که به دنبال فرصتی مناسب بود یا مصلحت اندیشی می کرد آن را به تأخیر انداخت، اما خداوند متعال با دستوری بسیار محکم می فرماید که اگر این کار را انجام ندهی رسالت خود را انجام نداده ای و خطری از سوی مردم متوجه تو نخواهد شد و از دشمنان مصون خواهی ماند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امر و دستور «بلغ» خطاب به همه مسلمانان و شیعیان است، اظهار داشت: همه مکلف هستند که جریان غدیر را تبلیغ کنند، پیامبر اسلام در فرمایشات خود در روز غدیر فرمودند شاهدان و حاضران در غدیر باید به دیگران نیز اطلاع دهند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم با تبلیغ باید نورافشانی خود را به سراسر دنیا برساند که این موضوع در روایات آمده که نور علم ازشهر مقدسه قم به سراسر جهان رسیده و آن را روشن می کند، «بلغ» در روز غدیر به عنوان «ابرز المصادیق» بوده و به معنای تمام موضوع نیست بلکه همه در این مسیر تکلیف دارند.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که دستور خداوند تا روز قیامت شامل همه افراد می شود، ابراز داشت: پیامبر اسلام پس از این که فرمود هرکه من مولای او هستم علی مولای اوست دعایی کردند اما این دعا مشروط به انجام وظیفه است.

وی عنوان کرد: امروز باید همه دست به کار شوند تا دهه ولایت را پاس بدارند از همین رو فقط نباید به برگزاری همایش اکتفا کرد، پیامبر فرمودند خدایا هرکسی که ولایت علی را در دل جا داد تو نیز او را در کنف ولایت خود قرار بده، هرکس نیز از در دشمنی در آمد خدایا تو خصم او در دنیا و آخرت باش؛ وای به حال کسی که مصداق بخش دوم دعای پیامبر باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که رهبر معظم انقلاب زمانی که سفری به خوزستان داشتند فرمودند اهواز دروازه ولایت است، خاطرنشان کرد: بسیاری سعی کردند که از طریق ماهواره ها و فضای مجازی به گونه ای جلوه دهند که اکثر خوزستان محب اهل بیت(ع) نیستند.

وی اضافه کرد: همه مردم خوزستان اهل ولایت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و فدایی امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین(ع) هستند، بسیاری از اهالی اهواز از بزرگان راوی حدیث و از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت(ع) هستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تقابل و جنگ حق و باطل تمام شدنی نیست، گفت: روزی جمهوری اسلامی ایران با صدام می جنگید و امروز این جنگ و تقابل در بحرین، یمن، سوریه و عراق ادامه دارد که ان شاء الله خداوند دوستداران اهل بیت(ع) را محفوظ نگه دارد؛ رهبر انقلاب پرچمدار امروز اسلام و انقلاب هستند و همه موظف اند تا پشت سر ایشان حرکت کنند تا قله های رفیع شرف و فضیلت فتح شود.

_________________________________

برای جریان غدیر همانند عاشورا فرهنگ سازی شود

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۱۲:۵۲

به گزارش روابط عمومی ستاد بزرگداشت دهه غدیر، آیت الله محمد علی فیض گیلانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در نوبت عصر ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: همانگونه که با استناد به فرمایشات اهل بیت(ع) جریان عاشورا در کشور جا افتاده و دهه عاشورا گرفته می شود مسأله جانشینی امام علی(ع) باید در شهرهای کشور جا بیفتد.

وی افزود: همانطور که مردم زمانی که به عاشورا می رسند احساس می کنند که باید به خاندان اهل بیت(ع) ابراز احساسات، همدردی و ادب کنند نسبت به جانشینی امام علی(ع) و جریان غدیر باید تلاش شود که این فرهنگ نیز به خوبی در تمام جامعه حاکم شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جریان و مسأله غدیر موضوعی مهم در جهان تشیع است، اظهار داشت: این عید بزرگ را همه باید گرامی بدارند و خیرات و جشن های خود را در عید غدیر که عید الله الاکبر است انجام دهند و به ساحت مقدس اهل بیت(ع) عرض ادب کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه جریان غدیر و این عید بزرگ اسلام هنوز در جامعه به خوبی جا نیفتاده است، همه مردم در عاشورا می دانند که ایام حزن و ماتم است از همین رو به یکدیگر تسلیت گفته و مجالس عزا برپا می شود اما چنین احساسی هنوز به صورت کامل در جامعه نسبت به غدیر دیده نمی شود.

آیت الله فیض گیلانی با بیان این که آل سعود یکی از کثیف ترین حکومت های جهانی است، ابراز داشت: این افراد جشن عروسی خود را در روز عاشورا برگزار می کنند تا دشمنی خود را نسبت به اهل بیت(ع) نشان دهند، افراد وهابی با بدترین صفات اهل بیت(ع) را خطاب می کنند.

وی عنوان کرد: از رییس فتوای عربستان سعودی سؤال کردند که نظرت درباره حسین بن علی(ع) چیست که این شخص نسبتی بی ادبانه به حضرت می دهد و می گوید امام حسین(ع) با خلیفه زمان خود که مردم او را پذیرفته بودند مخالفت کرده که این سخنان کاملا نادرست است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن جنایات عربستان در یمن خاطرنشان کرد: رژیم سعودی از رییس جمهور ظالم یمنی که استعفا داده حمایت می کند و درصدد بازگرداندن آن شخص است چون آن فرد منافع او را تأمین می کند؛ این وهابیان برای تأمین منافع خود تا کنون هزاران بی گناه را به خاک و خون کشیده اند.

وی اضافه کرد: شیعیان باید برای اعلام و اظهار دشمنی با آل سعود و وهابیت مسأله غدیر را به صورت فراگیر جا بیندازند و در این مسیر فرهنگ سازی کنند، دولت نیز باید از این مسأله حمایت کرده و آن را به صورت فرهنگ عمومی در آورد.

__________________________

جهان برای مقابله با جنگ طلبی به دکترین غدیر نیاز دارد

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۱۲:۵۴

به گزارش رواابط عمومی ستاد بزرگداشت دهه غدیر، حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه نیز در نوبت عصر ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر با اشاره به نیاز بشر به سیاست های عالی علوی گفت: بدون تردید جهان امروز در دانش و تکنولوژی رشد سریع و روز افزون دارد.

وی افزود: به برکت زیر ساخت های علمی رفاه گسترده ای برای زندگی بشری به وجود آمده است، قانونمداری ارزش والای امروز بشریت است؛ در برخی از سطوح تعامل و همکاری جزو دستاوردهای امروز بشری است، همه این مسائل حکمت های متعالیه ای است که زندگی انسان را شکل می دهد؛ پیامبر اسلام فرمود هر جا سخن حکمت آمیز در کار است انسان باید آن را دریابد حتی اگر از کافر باشد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که به دلیل تفاوت جدی بین سیاست های موجود و سیاست عالی علوی مشکلات بسیاری پدید آمده است، اظهار داشت: با وجود تمام موارد مثبت جهان امروز لیست منفی نیز وجود دارد که اصلی ترین آن جنگ طلبی است.

وی ادامه داد: همه تصور می کردند پس از خونریزی گسترده و کشتار ۶۰ میلیون انسان در جنگ جهانی اول و دوم دیگر بشریت به سراغ سلاح اعم از هسته ای، کشتار جمعی و کلاسیک نخواهد رفت، با فاصله کمی از جنگ جهانی دوم جنگ کره و جنگ ویتنام پدید آمد؛ امروز نیز با حضور تروریست ها در منطقه جنگی در حال شکل گرفتن است.

قشقاوی با بیان این که صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که پس از یازده سپتامبر به صورت متوسط سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار انسان در جنگ ها کشته می شوند، ابراز داشت: بر اساس سیاست علوی جهاد دفاعی در عصر غیبت انجام می شود، در تفکر اسلامی جنگ جایی ندارد مگر در جایی که ضرورت داشته باشد.

وی اصالت اسلام را صلح و دوستی دانست و عنوان کرد: امروز جهان در جنگ می سوزد، بسیاری از زنان و کودکان بی گناه در یمن و کشورهای دیگر به بهانه های گوناگون کشته می شوند، زمانی که ساختار سکولار و منطق قدرت بی خدا باشد ریختن خون انسان ها افزایش پیدا می کند؛ جهان برای مقابله با جنگ طلبی به دکترین جهانی غدیر نیاز دارد.

معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر ضرورت الگو گیری از سیره علوی در نهاد خانواده خاظرنشان کرد: خانواده کابینه خلقت الهی است، امروز همه عرصه سکولار و ضد علوی حاک بر جهان در جهت سست کردن بنیان خانواده است؛ این افراد همه راه های نا مشروع را به انسان ها پیشنهاد می کنند اما ازدواج را ترویج نمی دهند، این در حالی است که همه سیاست های امیر المؤمنین در جهت تحکیم بنیان خانواده بوده است.

وی با اشاره به این که در حوزه حفاظت از طبیعت باید سیاست های امام علی(ع) را سر لوحه قرار داد، اضافه کرد: متأسفانه بهره برداری های بیش از حد و حصر از طبیعت اوضاع را خطرناک کرده که ناشی از سیاست های قدرت بی حصر و حد است؛ثروت ناشی از بین بردن طبیعت مبتنی بر ربا و قمار است.

قشقاوی با بیان این که تروریسم، خشونت و گرم شدن زمین سبب ایجاد شدن جنگ فقر و غنا شده است، گفت: از ۶ میلیارد جمعیت امروز بشری شاید یک ششم یا دو ششم از منبع تغذیه سالم و بهداشتی برخوردار هستند اما بقیه سوء تغذیه دارند، جهان غرب روز به روز بر شکاف بین فقر و غنا می افزاید.

وی با اشاره به بی عدالتی حاکم بر جهان افزود: زمانی که قدرت به گونه ای تعریف شود که اگر از هر راهی به دست آید مشروع است بی عدالتی و تبعیض پدید می آید؛ این بی عدالتی سبب شد تا جنگ هایی در سوریه شکل گیرد و میلیون ها سوری آواره شوند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که باید به دنبال دوستی ها باشیم، اظهار داشت: اگر مبنا فقه، شریعت و محبت اهل بیت(ع) باشد در جغرافیای جهان اسلام محبان اکثریت خواهند بود؛ نسبه به بقیه نیز باید سعی کنیم که باید هزینه دشمنی کم شود.

وی ادامه داد: سیاست اعتدال کم شدن هزینه دشمنی است، این به معنای دوستی با دشمن و فراموش کردن دشمنی نیست بلکه در مذاکرات و توافق ها باید تلاش کرد که هزینه دشمنی کم شود.