کتاب در شُعاع جانان منتشر شد

    کتاب “در شُعاع جانان” ، سیری در زندگی فقیه جامع و محقق متتبع، مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی قدس سره ، اثر حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی منتشر شد.
    این کتاب نفیس که در آستانه ی دوّمین سالگرد ارتحال علامه موحد ابطحی به رشته تحریر در آمده، در 900 صفحه و 12 فصل تدوین و به زیور طبع آراسته شده است.
    از ویژگی های بارز این اثر می توان به نگارش دقیق و ظرافت تألیفی و تحقیقی، اسناد جامع و مکتوب، تحلیل سیره عملی و مباحث علمی آن عالم ربانی به سبکی نوین اشاره کرد. بررسی شخصیت والای علمی و عرفانی مرحوم علامه توسط مراجع عظام و اندیشمندان جهان اسلام نیز از نکات برجسته ی این اثر بشمار می رود.
    «مقام معظم رهبری در پیامی، ضمن تجلیل از شخصیت برجسته ی این عالم ربانی، مقام علمی و معنوی ایشان را ارج نهاده و فرمودند: این عالم بزرگوار، فقیهی جامع و متتبّع و متعبّد و از پرورش یافتگان مکتب علمی مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه و منشاء آثار و برکات متعدد بودند و فقدان ایشان موجب تأسّف آشنایان به مقامات علمی و معنوی آن بزرگوار است»
    حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی در بخشی از مقدمه ی کتاب، در معرفی این اثر نفیس می نویسد: … در این مجموعه سعی بر آن است که بتوانیم  به گوشه‎ای از ابعاد زندگانی آن دلباخته‎ی امام زمان ارواحنا فداه بپردازیم و خصوصیات و ویژگی‌های علمی و اخلاقی ایشان را شرح و آن را مؤید منش مهدوی و پیامبر گونه شان قرار دهیم و در تبیین سیره‎ی علمی، اخلاقی و اجتماعی ایشان، خاطرات معظم له و سخنان اکابر علمی جهان اسلام و نزدیکانشان را در متن بگنجانیم و در حد بضاعت  اندک خویش، پرده از حقیقت زندگی و اسرار موفقیت آن سرباز با اخلاص امام زمان ارواحنافداه کنار بزنیم، تا طالبان کمال و نورانیت را از فیض وجود شخصیتی که قریب به یک قرن در شعاع جانان حرکت کرد، بهره مند سازیم.
    مؤلف کتاب “در شعاع جانان”،در ادامه و در تبیین شخصیت آن فقیه جامع، با تعابیر زیبا و قلمی ظریف می نویسد:
    «در این نوشتار از فقیهی سخن به میان می‎آوریم که نزدیک به یک قرن، غواص اقیانوس بی‎کران فقه آل محمّد علیهم السلام و شاگرد برجسته‎ی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود. از بزرگ محدثی سخن می‎گوییم که شکافنده‎ی مناقب خزائن علم الهی در عوالم العلوم و معادن حکمت الهی در صحیفه‎های آل الله بود که ردای با عظمت مجلسی زمان را بر قامت با جلال و شکوهش بر تن کرد. از دلباخته‎ی امام عصر و زمانی قلمفرسایی می‎کنیم که جز راه او و کوبیدن درب معرفت و محبت موعود امم، راه دیگری را نپیمود و از هیچ کس غیر از امام زمان ارواحنافداه دم نزد و رنگ نگرفت. همه و همه‎ی وجودش را حجت بن الحسن ارواحنافداه پرکرده بود. آن چنان که گویی نام و یاد امام زمان ارواحنافداه با گوشت و خونش عجین گشته، جز از او سخن نگفت و راهی جز راه او نپیمود. از فقیه عاملی سخن می‎گوییم که فقه را در عمل به اجتهادِ تاریخ رسانید و درس خارج فقهش را با دست‎های پینه بسته‎ی خود در کمک به ایتام و محرومان به کرسی نشانید تا آنجا که در این راه یک چشم خود را فدای جانان کرد.از شیخ بهاییِ عصر سخن می‎گوییم که نه تنها معمار شخصیت‎های مطرح علمی امروز بود، بلکه طرح‎های ماندگار حرم تا مسجد مقدس جمکران، آستان مطهر سلطانعلی بن محمّد الباقر علیه السلام، گنبد امام زاده سید محمّد کافتر، تونل با شکوه اباصالح المهدی علیه السلام در اقلید و مراکز مهم علمی بلاد اسلامی را از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب ایران اسلامی به یادگار گذارد. از عارف زاهدی سخن می‎گوییم که زهد را در جیره‎ خواری امام عصر ارواحنافداه و عرفان را در معرفت و مودّت مولایش و اشک بر مظلومیت مادر مظلومه‎اش حضرت زهرا سلام الله علیها به رخ مدعیان کشانید و ملجاء و پناهگاهی برای اهل دل و معنا بود.چشمانش نهر زلال همیشه جاری بود که در فراق و محبت امام زمانش می‎جوشید و در وصف جمالش می‎خروشید و در شعاع جانان رخ عیان می‎کرد».
    این اثر نفیس که در 12 فصل تدوین شده است به شرح ذیل می باشد:
    فصل اوّل: طلوع خورشید فقاهت و خدمت
    فصل دوّم: از ورود به حوزه علمیه تا درخشش علمی
    فصل سوم: مؤسسه تحقیقاتی الامام المهدی و منهج تحقیقاتی و سیری در آثار و افکار
    فصل چهارم: سجایای اخلاقی و زندگی ساده و بی‎آلایش مرحوم علامه
    فصل پنجم: عالمی عامل و دلباخته ی  امام زمان ارواحنافداه
    فصل ششم: خدمات و پشتیبانی‎های مرحوم علامه از شعائر الهی
    فصل هفتم: حیات اجتماعی و خدمات ماندگار مرحوم علامه
    فصل هشتم: سیمای مرحوم علامه در نهضت انقلاب اسلامی ایران
    فصل نهم: کراماتی از قلّه نشین علم و عمل
    فصل دهم: نگین حوزه‎ی فقاهت از دیدگاه فقها و دانشمندان شیعه
    فصل یازدهم: غروب خورشید فقاهت و خدمت
    فصل دوازدهم: ضمائم (اسناد و آلبوم)
    مرکز پخش :  قم ، میدان آستانه ، جنب بازارچه ی شیخان ، کتابفروشی بابایی
    تلفن : 02537745212