کتاب ایازی از ملکوت

کتاب “ایازی از ملکوت” یکی از تألیفات از مجموعه آثار حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی می باشد که در شرح حال استاد ارزشمندشان مرحوم آیت الله علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی مازندرانی قدس سره از بزرگان علمی شیعه و از صاحب نفسان و عباد و زهاد کم نظیر و از بزرگان اخلاق جهان اسلام و مدافعین حریم ولایت نگاشته شده است.

مولف در بخشی از مقدمه این کتاب ارزشمند می نویسد :

… در این کتاب از عالمی سخن به میان آوردم که جز راه امیرالمؤمنین و کوبیدن درب مدینه العلم راه دیگری را نپیمود و از هیچ کس غیر از اهل البیت رنگ نگرفت. همه و همه وجودش را ولایت پرکرده بود. آن چنان که گویی ولایت با گوشت و خونش عجین گشته بود، جز از او سخن نگفت و راهی جز راه او نپیمود. عمری را علی وار سپری کرد و همواره عرفان واقعی را در ولایت می‌دانست و همواره می‌فرمود: عرفان، آن چه درس می‌دهند نیست! عرفان آن است که امیرالمؤمنین عرضه داشتند: «خدایا من تو را به خاطر بهشت عبادت نمی‌کنم، طمعی هم ندارم! من تو را به خاطر این که توخدای منی پرستش می‌کنم. . . »،   این عرفان و سلوک کامل است.

از بزرگ مردی سخن به میان می آوریم که قلم از وصف عظمتش عاجز و سطرها از تحمل بیان شخصیتش ناتوان است. او که قلمش تا آخرین لحظات حیات طیبه‌اش می‌نوشت و لسان و عملش تا آخرین دقایق عمر بیان حق و ارشاد مردم می‌نمود، در مدت چهل سال حیات اجتماعیش، بلکه هفتاد سال از عمر با برکتش به گونه‌ای زیست وخدمت کرد که همه را از این درخشش و عظمت به شگفتی واداشت.

از شخصیتی سخن می گوییم که به تعبیر خلف صالحش چهل سال نگهبان مرزهای اسلام اصیل بود، چهل سال مبارزه با افکار انحرافی و کژی ها داشت، چهل سال اعتکاف و مراقبه و محاسبه، چهل سال تعلیم و تدریس و تربیت نفوس مستعده، چهل سال در کنار مردم زیستن و کمک به درماندگان و بیچارگان کردن، چهل سال درب خانه به روی همگان بازنگه داشتن، چهل سال سریک سفره با ضعفا و مستمندان نشستن، چهل سال برخورد یکسان با فقیر و غنی داشتن، چهل سال در میان اجتماع تأثیر گذاشتن و تأثیر نپذیرفتن، چهل سال با نفس مسیحایی مس نفوس را به کیمیا بدل ساختن. براستی اگر چهل روز اخلاص موجب می‌شود که چشمه‌های جوشان حکمت از قلب آدمی بر زبان جاری شود، بی‌شک چهل سال معجزه‌ای درپی دارد که خورشید حقیقت وجود آدمی را در میان همه سیاه نمایی‌ها و بی‌مهری‌ها درخشان و متلألی می‌سازد.

آری، او کسی نبود جز عالم ربانی، فقیه اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام مرحوم آیت الله علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی (قدس سره العزیز).

از مواهب طبیعی کمترین استفاده را می‌کرد، ولی بیشترین بازدهی را داشت.

در همین رابطه می‌توان به این نکته اشاره کرد که درمدت چهل سال اداره حوزه مبارکه ایشان بالغ برپنج هزار عالم، محقق و استاد تربیت نمود. انصافاً این مقدار بازدهی، آن هم در یک شأن از شئون زندگی یک انسان بسیار در خور توجه و شگفت انگیزاست. شگفت آورتر این که ایشان در طول چهل سال اقامت خود در زادگاهشان حتی یک سفر تفریحی نداشته اند. . . اینجاست که بزرگان شیعه در مقابل این همه عظمت و جلال می گویند: زندگی کردن مانند او کار هر کسی نیست، و در یک جمله می‌توان گفت: او در طول زندگی‌اش، شعاع وجودی مکتب امیرمؤمنان امام علی علیه السلام به شمار می‌رفت.

یاد آن عالم زاهد و فقیه مجاهد را گرامی می‌داریم و خداوند متعال را شاکریم، توفیقی عنایت فرمودند چند سالی محضر مبارکشان را درک نموده و از انفاس مسیحائیشان بهره‌ها جستیم.

حال حقیر به نوبه خود، به عنوان یکی ازکوچک‌ترین شاگردان حلقه درسی ایشان، جهت بزرگداشت مقام و عظمت آن عالم وارسته و آشنایی هر چه بیشتر عزیزانی که در مسیر کمال و انسانیت گام برداشته‌اند، به خصوص قشر پاک و با صفای جوان، به ویژه طلاب مهذّب و مستعد که با سیر در زندگانی بزرگ مردان و فرزانگانی چون علامه ایازی در تحقق بخشیدن به آمال علمی و معنوی خود از زندگی پرفراز و نشیب آنان بهره گیرند و بدین وسیله، خط مشی خود را در بحبوحه جوانی درست و صحیح ترسیم نمایند و ان شاءالله به اهداف و مقاصد عالی و الهی خود دست یابند.

سعی این حقیر در این مجموعه بر این بود که بتوانم به ابعاد مختلف زندگانی آن عالم ربانی اشاره داشته باشم و خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و عرفانی ایشان را شرح و آن را مؤیدمنش عارفانه و پیامبر گونه شان قرار دهم و در تبیین سیره اخلاقی ـ اجتماعی ایشان، خاطرات معظم له وسخنان نزدیکان ایشان را در متن بگنجانم.

از جمله خصوصیات این قسمت (خاطرات و دست نوشته‌های مرحوم علامه) این است که درآن نکات مهم اخلاقی و رمز و رازموفقیت و اعتلای کمالات طالبین علم و حقیقت، با ظرافت خاصی تبیین شده و در قسمت‌های مختلف آن، مرحوم علامه به بیان و معرفی اساتید بزرگ و تأثیرگذار خود و شرح حال آن بزرگواران پرداختند که این خود می‌تواند گامی مؤثر در شناخت بزرگان و استوانه‌های دینی و سیره آنان از قلم یکی ازستارگان درخشان اسلام باشد که بی‌واسطه نقل فرمودند. مباحث اخلاقی و یا کلمات قصار و پندها و حکایات شیرین آن بزرگواران نیز شیرینی خاصی به این مجموعه بخشیده که امید است توانسته باشم قطره‌ای از دریای مکارم اخلاقی و حیات الهی آن عالم ربانی را درکلمات بگنجانم.

در پایان کتاب نیز، بیانیه مهم و تاریخی علمای بزرگ خطه طبرستان در اعتراض به اقدامات رژیم ظالم شاهنشاهی را آورده‌ایم که امضاء مرحوم علامه نیز در بین دیگر بزرگان آن خطه به چشم می‌خورد که برای اوّلین بار بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در این مجموعه آورده شده است که ان شاءالله مورد استفاده اقشار مختلف جامعه قرار بگیرد.

شایان ذکر است این کتاب در پی تأکیدات مقام معظم رهبری در شناساندن ایشان به نسل جوان نگاشته شده است.

________________

موضوعات اجمالی این کتاب :

شرح حیات طیبه مرحوم علامه

دستورالعمل های عرفانی مرحوم علامه ایازی

خاطرات بسیار شیرین و آموزنده اخلاقی

شرح حال علمای بزرگ جهان اسلام از قلم آیت الله ایازی

تشریف فرمایی وجود نازنین امام زمان ارواحنا فداه به منزل مرحوم علامه و سایر تشرفات معظم له

عنایات خاص حضرات اهل البیت علیهم السلام به ایشان

پیش بینی ها و لطائف روحی علامه ایازی

اسناد مهم و امضای مرحوم علامه در بیانیه تاریخی علمای بزرگ مازندران بر علیه طاغوت

علامه ایازی از دیدگاه اکابر و علمای بزرگ جهان اسلام

رمز و راز واقعی سالکان الی الله و شیفتگان زیارت حضرت مهدی موعود ارواحنا فداه

سفارشات معنوی و سیاسی معظم له

پیام های تسلیت مقام معظم رهبری و روسای سه گانه و مراجع عظام تقلید و… در ارتحال آیت الله ایازی

اشعار مرحوم علامه

تصاویر متعدد مرحوم علامه در دوران مختلف زندگی