رمز ماندگاری علمای شیعه در اتصال آنها به امام زمان است + فیلم کامل

    به گزارش شلمچه نیوز،حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی با حضور در ویژه برنامه ی تلویزیونی، رمز ماندگاری علمای شیعه را در اتّصال آنها به امام زمان ارواحنافداه دانست و افزود: اگر ما نیز قطره ی وجودی مان را وارد دریای بیکران محبت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کنیم ، یقیناً عاقبت بخیر و ماندگار خواهیم شد.
    وی علمای دین را ملجاء و پناهگاه ایتام آل محمّد علیهم السلام، شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام دانست و افزود: چون علمای دین پناهگاهشان اهل البیت علیهم السلام هستند، و اتصال ویژه ای با آل الله دارند، از طرف دیگر پناهگاه مردم می شوند و مؤمنین بخاطر نورانیت آن عالم و اخلاصش در مقابل درب خانه ی ولی دوران به چشم حرمت به او می نگرند و در عصر غیبت امام زمان ارواحنافداه به او پناهنده می گردند.
    امیری سوادکوهی در ادامه گفت: در تمامی دنیا برای علم و عالم ارزش و اهمیت خاصی قائل می شوند، خصوصاً اگر آن شخصیت اثری علمی از خود به یادگار گذاشته باشد، ولکن نمی دانم چه بگویم درباره ی معادن الهی حضرات ائمه ی مظلوم بقیع که در آن غربت و مظلومیت بسر برده و نه تنها تندیسی برای عظمت علمی شان در مقابل قبور مطرحشان نهادند، مضجع شریفشان با خاک یکسان و بی زائر و در اوج غربت و مظلومیت است.
    نویسنده کتاب در شعاع جانان در ادامه در این برنامه ی تلویزونی که به مناسبت سوّمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی قدس سره (که به تعبیر مقام معظم رهبری فقیهی جامع و متتبّع و متعبّد بودند)،پخش می شد،  با بررسی شخصیت والای مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد باقر موحد ابطحی قدس سره وی را فدایی امام زمان ارواحنافداه و پناهگاه مردم دانست و افزود: پس از ارتحال مرجع عالیقدر شیعه، مرحوم آیت‎الله العظمی آقای حاج سید محمّد رضا موسوی گلپایگانی قدس سره، عده‎ای از بزرگان حوزه علمیه قم از مرحوم علامه درخواست نمودند که وارد میدان مرجعیت تقلید شوند، و رساله علمیه در اختیار مردم با ایمان قرار دهند، و اظهار داشتند که: با توجه به سوابق شما در محافل علمی و درس‎های برجسته‎ی حوزه علمیه بالأخص در محضر مرحوم آیت‎الله العظمی بروجردی قدس سره و عنایت آن بزرگ مرجع جهانی نسبت به شما، شایسته است که دست به کار شوید، و مسئولیت این مقام منیع دینی و اجتماعی را بر عهده بگیرید. ولی مرحوم علامه، اظهار داشتند که: «از من کار دیگری خواسته شده، و موظفم که در احیا و نشر آثار اهل بیت علیهم السلام و علوم و احادیث آن ها، اقدام کنم، و به هیچ عنوان در میدان مرجعیت وارد نمی‎شوم».و در زمان حیات مرجع عالیقدر شیعه مرحوم آیت‎الله العظمی بهجت قدس سره، وقتی برخی از مقلدین از ایشان می‎پرسند، پس از خود، ما را به چه کسی ارجاع می‎دهید، ایشان می‎فرمایند: «یکی حضرت آیت‎الله آقای حاج میرزا علی آقا صافی گلپایگانی و دیگری حضرت آیت‎الله حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی اصفهانی؛ اما یقین دارم حضرت آیت‎الله موحد ابطحی قطعاً قبول مرجعیت نمی‎کنند و رساله‎ی عملیه هم نمی‎دهند».
    سوادکوهی افزود: در دیداری که اخیراً خدمت رهبر معظم انقلاب انجام شد، ایشان به این مضمون فرمودند: «وقتی سال ۱۳۳۸ به قم آمدم، حدود دو سال درس آیت‌الله بروجردی را درک کردم، آقای ابطحی از فضلای درجه یک درس ایشان بود که به اصطلاح طلبه‌ها مستشکل بودند». البته مستشکل یعنی کسی که بیشترین اشکال را به استاد می‌گرفت.
    ممکن است ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر پای درس یک مرجع بنشینند، ولی هرکس اجازه اشکال و مواجهه با استاد را ندارد و فقط بعضی‌ها که توان علمی قوی برای بحث با استاد داشته باشند این اجازه را دارند. ایشان(رهبر معظم انقلاب) فرمودند: «آقای ابطحی بلند می‌شد و یک قدم هم جلو می‌رفت و با فریاد بلند و با لهجه اصفهانی اشکال می‌کرد».
    وی  با اشاره به استادان آیت‌‌الله موحد ابطحی گفت: بعد از سال‌های طولانی نشستن پای درس آیات عظام بروجردی، امام خمینی(ره)، گلپایگانی، خوانساری، اراکی، محقق داماد، علامه طباطبایی و دیگر بزرگان، آیت‌الله موحد ابطحی تدریس درس خارج فقه و اصول را شروع کردند. این را می‌دانید که وقتی هر طلبه عالی‌ترین درجات اجتهاد را در حوزه می‌گذراند، خودش استاد درس خارج فقه و اصول می‌شود.
    مولف کتاب اتمام حجت در ادامه گفت:کاری که این بزرگوار کرد این بود که کتاب «عوالم العلوم» نوشته آقا شیخ عبدالله بحرانی اصفهانی را به عنوان متن اصلی در نظر گرفت و بعد احادیث را از کتاب‌های دیگر و جهان اسلام جمع کرد و مثلاً احادیثی را که برای فاطمه الزهرا و امیرالمؤمنین در کتاب نیامده بود  اضافه کرد که به این کار «مستدرکات»گویند.
    به عبارتی دیگر، احادیثی را که صاحب کتاب و صاحب متن اول مثلاً در مورد فاطمه الزهرا شاید ۲۰۰ صفحه حدیث جمع کرده‌بودند ایشان به ۸۰۰ صفحه رساندند یعنی بعضی از مباحث کتاب اصلی در تألیف مستدرکات آن به سه تا ۵ برابر رسانده‌اند که اکنون از این ۱۳۰ جلد که ایشان حاضر کردند حدود ۳۰ تا ۴۰ کتاب چاپ شده ‌است. این هم فداکاری است که ایشان کرده‌اند چراکه با وجود اضافه کردن چند برابر به متن اصلی ولی اسم مؤلف آن شیخ عبدالله بحرانی خورده است و این نشان از اخلاص آن بزرگوار است.
    وی همچنین در توضیح بخش دیگری از شخصیت آیت‌الله موحد ابطحی گفت: باید اذعان کنم به این نکته که نخستین عالم و فقیهی که در قم مرکز تحقیقاتی با رایانه‌ای تأسیس کرد، آیت‌الله موحد ابطحی بودند.
    حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی در ادامه گفت: نقطه بارز شخصیت اجتماعی و اخلاقی آن عالم ربانی، مردمی بودن و با مردم زیستن ایشان بود، شیفتگان معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از اقصی نقاط کشور از هر طبقه و سلیقه با خصوصیات اخلاقی و معنوی ایشان آشنا بوده و از محضر مبارکشان بهره می‌بردند.
    وی افزود: مرحوم علامه بر این باور بود که صرف اینكه انسان به یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و متوسل به اوست و درهر صبح و شام او را زیارت می‎كند كافی نیست، بلكه تكلیف دیگری هست و می‎بایست سعی كرد تا جامعه را جامعه امام زمانی قرار داد و مردم را متوجه امام زمان كرد.
    مرحوم علامه در ایام تبلیغ و درهر فرصت متناسب از امام عصر ارواحنافداه سخن به میان می‎آورد و بخشی از منبر و وعظ و خطابه خود را به آن حضرت اختصاص داد و مردم را نسبت به اصل وجودحضرت و عظمت و جلال و جمال او آگاه ساخت. او که وقتی نام مولایش را بر زبان جاری می‎کرد، اشک از چشمانش حلقه می‎زد، دستور توسل به آن حضرت را به مردم آموخت و مردم را نسبت به آن امام همام امیدوار می‎كرد. همچنین در دوران مبارزه با بهائیت در آباده و اقلید و… شبهات را در مورد وجود آن حضرت برطرف می‎نمود و در مورد طول عمر آن حضرت و غیبت و فواید وجودی او، در عین اینكه در پرده غیبت است، سخن می‎گفت و ابهامات را بر طرف می‎نمود تا همه افراد شیعه نسبت به امام آگاهی پیدا كرده و مبلغ امام زمان شوند.
    این برنامه ی تلویزونی که به مناسبت سوّمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی قدس سره از شبکه جهانی ثامن، عضو رسمی اتحادیه شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران و از تلویزیون های برون مرزی صدا و سیما بشمار می رود منعکس شده، بزودی از شبکه های دیگر سیما پخش خواهد شد.
    شایان ذکر است حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمان ارتحال آن عالم ربانی با صدور پیامی درگذشت عالم ربانی آیت الله سیّدمحمّدباقر موحد ابطحی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

    درگذشت عالم ربانی مرحوم آیت الله آقای حاج سیّدمحمّدباقر موحد ابطحی اصفهانی رحمه الله علیه را به بازماندگان آن مرحوم و خاندان محترم ابطحی و به عموم ارادتمندان و مستفیدان از مقام علمی ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار، فقیهی جامع و متتبّع و متعبّد و از پرورش یافتگان مکتب علمی مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه و منشاء آثار و برکات متعدد بودند و فقدان ایشان موجب تأسّف آشنایان به مقامات علمی و معنوی آن بزرگوار است.
    از خداوند متعال علوّ درجات و حشر با اولیائش را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنه ای
17/بهمن ماه/1392