تبلور زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها در مکتوبات

    کتاب خون نگاشته های فاطمی اثر حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی که در فضائل و مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها نگاشته شد، از سوی خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) برگزیده و به کاربران این سایت وزین معرفی شده است.
    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایام نوروز امسال مصادف با شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام است به همین مناسبت مروری داریم بر کتاب‌هایی که در رابطه با این بانوی بزرگوار اسلام به چاپ رسیده است و می‌تواند در این روزها که فراغت بیشتری برای علاقه‌مندان به کتاب به وجود می‌آید، مطالعه شود.
    * «خون‌نگاشته‌های فاطمی»، نوشته محمد امیری‌سوادکوهی، نشر سلسله
    این کتاب نگاهی به مقام و منزلت حضرت فاطمه علیهاسلام در قرآن کریم داشته و عظمت این بانوی بزرگوار را از نگاه پیامبران و کتب آسمانی بررسی کرده است. فضائل و مناقب حضرت زهرا علیهاسلام از نگاه رسول اکرم صلی الله علیه و آله فصل دیگری از این کتاب است که مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.
    * «شهادت مادرم زهرا علیهاسلام افسانه نیست»، نوشته جمعی از نویسندگان، نشر کمال‌الملک
    این کتاب گوشه‌ای از روایات متعدد و فراوان اهل تسنن پیرامون وقایع تأسف‌بار پس از شهادت پیامبرصلی الله علیه و آله مصایب اندوه‌بار حضرت صدیقه طاهره علیهاسلام است که با تحلیل و بررسی دقیق آنها نتایج بسیار جالبی برای آنها دربرخواهد داشت.
    * «قطره‌ای از دریا نشانی می‌دهد: مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام »، نویسنده: سیدعلی خامنه‌ای، به اهتمام: سیدمحمدباقر حسینی، نشر مسیا
    این کتاب پنج فصل دارد که در آن «مقام و منزلت فاطمه زهرا علیهاسلام »، «شناخت»، «عبادت و معنویت»، «دانش و علوم فاطمه زهرا علیهاسلام »، «فاطمه زهرا علیهاسلام در نگاه پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام»، «فاطمه زهرا علیهاسلام الگوی کامل اجتماعی»، «روش سیاسی و جهادی»، «محبت»، «برکات» و … تبیین شده است.
    *«انارهای آسمانی»، نوشته مجید ملامحمدی، نشر مطهر
    در این کتاب چند قصه درباره حضرت زهرا علیهاسلام آمده که اولین آنها قصه «انارهای آسمانی» است و کتاب به نام آن نامگذاری شده و عناوین سایر داستان‌ها شامل «چادر ساده فاطمه»، «مسابقه خوشنویسی»، «یک تک لبخند»، «پس از سه روز»، «قصه عطر خوشبو» و «هدیه‌های بهشتی» است.
    * «انوار حدیث کساء»، سیداسد عالم نقوی، انتشارات طاووس بهشت
    در این کتاب حدیث کساء را با اسناد معتبر شیعه و از منابع اهل سنت نقل کرده و پس از ذکر حدیث کساء شرح و تحلیل قصه کساء به صورت شیوا و عاطفی آمده و سپس چند حدیث در محبت و ولایت آل محمد علیهم السلام ذکر شده است.
    * زندگانی حضرت فاطمه علیهاسلام برگزیده منتهی‌الامال، حاج شیخ عباس قمی، دفتر نشر برگزیده
    این کتاب شامل سه فصل است؛ فصل اول: ولادت با سعادت حضرت فاطمه، فصل دوم: اسمی و القاب شریفه حضرت فاطمه علیهاسلام و نماز توسل به حضرت فاطمه علیهاسلام و فصل سوم: وفات و وصیت های حضرت فاطمه علیهاسلام.
    * «فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت»، مؤلف: سیدمحمد کاظم قزوینی، مترجم: علی کرمی، نشر مرتضی
    اهل علم، مؤلف این کتاب را «علامه» می‌خوانند. وی مجتهدی مبرز و کلامی مسلمی است که یک دوره کتاب ارزشمند درباره زندگی اهل بیت(علیهم السلام)، تألیف کرده است. اصل کتاب‌ها به زبان عربی تالیف شده‌اند ولی اغلب آنها در زمان حیات مؤلف به فارسی برگردانده شده و به چاپ رسیدند. آیت‌الله قزوینی این کتاب‌ها را به سیاق واحد «من المهد الی اللحد» تألیف کرده و در آنها ضمن بهره بردن از منابع دسته یک تاریخ و حدیث و کلام به تبیین شرایط و کیفیت زندگی حضرات اهل بیت علیهم السلام پرداختند.
    * «نهج الحیات(فرهنگ سخنان حضرت فاطمه)»، محمد دشتی، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین
    این کتاب دانشنامه‌ای کوچک از احادیث کمتر شنیده شده حضرت صدیقه کبری است.
    * «زندگانی فاطمه زهرا(س)»، سیدجعفر شهیدی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
    این کتاب با قلمی مستدل و به دور از تعصب به بررسی زوایای گوناگون زندگانی حضرت فاطمه علیهاسلام می‌پردازد. از ویژگی‌های روایت تاریخی استاد، پرهیز از مجادله‌های تاریخی و داشتن دغدغه‌ی کشف حقیقت بر پایه مستندات تاریخی است که به قلم این نویسنده اعتبار می‌بخشد.
    * «کشتی پهلو گرفته»، سیدمهدی شجاعی، نشر نیستان
    این کتاب یک متن ادبی و روحانی از سیدمهدی شجاعی است که در عین استناد به منابع درجه یک، از اتقان در روایتگری برخوردار است و با نگارشی زیبا گوشه‌ای از درد و رنج بانوی بزرگ اسلام ومادر مظلومیت حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام را بیان می‌کند.