امام صادق علیه السلام حقیقت عرفان و منشاء تمامی کمالات است

    حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد امیری سوادکوهی همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری راه شلمچه در قم، شهادت آن امام همام را سخت ترین و تلخ ترین رویداد برای دانشمندان و مجامع علمی بشریت تا روز قیامت دانست و ضمن تأسف فراوان از غربت و مظلومیت  ایشان به تشریح زندگانی ششمین اختر تابناک امامت و ولایت پرداخت.
    وی شخصیت با عظمت رئیس مذهب شیعه را حقیقت عرفان و منشاء کمال و باطن قرآن و مبیّن آیات الهیه دانست که درهای حکمت و خزینه ی علم الهی از باب العلم آن امام همام به جهان عرضه گشت.
    این محقق جوان با اشاره به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه در آنزمان، به تبیین  نهضت علمی و فرهنگی آن امام بر حق پرداخت و افزود: امام صادق علیه السلام حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد که تعداد شاگردان امام را تا چهار هزار نفر نوشته اند.
    وی خاطر نشان کرد: ششمین جانشین رسول خدا عليهما السلام با تمام جريان هاي فكري و عقيدتي آن روز برخورد كرده و موضوع اسلام و تشيع را در برابر آنها روشن ساخته و برتري بينش اسلام در پرتو ولایت را ثابت كرده است. مناظرات امام صادق عليه السلام با اربابان دانش هاي گوناگون چون پزشكان ، فقيهان ، منجمان ، متكلمان ، صوفيان و… به ويژه مناظرات فوق العاده ی ایشان با ابوحنيفه مشهور و در منابع شيعه و سني ثبت است.
    سوادکوهی در ادامه  با اشاره به شاگردان برجسته ی امام صادق علیه السلام به شهادت تاریخ، گفت: هشام و جابر از شاگردان مکتب جعفری بودند که هشام بن حكم  31 جلد كتاب و جابر بن حيان بيش از 200 جلد در زمينه علوم گوناگون بخصوص رشته هاي عقلي طبيعي و شيمي كتاب نوشته است و به عنوان پدر علم شيمي مشهور است و بزرگان اهل تسنن چون مالک بن انس ، ابوحنيفه ، سفيان ثوري ، سفيان بن عيينه ، روح بن قاسم و… ريزه خوار خوان دانش بيكران صادق آل محمّد علیهم السلام بودند .
    وی افزود: افتخار شیعه همان بس که ائمه و پیشوایان آنها بهترین خلق خدا روی زمین و نزد آسمانیان هستند که یکی پس از دیگری کشتی هدایت مسلمین را در دست گرفتند .
    سوادکوهی با اشاره به عرفان های پوشالی و نوظهورمعاصر به پرچمداری عرفان محض امام صادق علیه السلام اشاره نموده و افزود: بترسیم از عرفانی که ما را از قرآن و عترت و اخلاق جدا می کند و اگر طالبان علم  اخلاق و سلوک الهی می خواهند به مداراج والای باطنی برسند باید بدانند کمال و عرفان محض امام صادق علیه السلام است و جای دیگر خبری نیست.
    این کارشناس مذهبی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت والای امام صادق علیه السلام سیره ی عملی انتظار از ناحیه ی امام همام را درسی برای ایتام آل محمد علیهم السلام در عصر غیبت دانست و به مناجات امام صادق علیه السلام و اشک و آه آن ولی دوران در فراق امام زمان علیه السلام اشاره کرد ، در حالی که موعود امم بر اساس ظاهر هنوز به دنیا نیامده بود که حسن ختام این جلسه را به مناجات حضرت اختصاص می دهیم که چنین در فراق امام زمان ارواحنافداه ندبه می کردند:

سرور من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده، خاطرم را پریشان ساخته، آرامش دلم را از من سلب نموده است . سرور من! غیبت تو مصیبت های مرا به مصیبت های دردناک همیشگی متصل ساخته و از دست دادن [یاران] ; یکی بعد از دیگری را به نابودی اجتماعات و افراد کشانده است . [بلاها و سختیها، رنجها و اندوه ها آنچنان بر دلم سنگینی می کند که] دیگر اشک دیده و فریادهای سینه ام را احساس نمی کنم .