أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله
- حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی در یادداشتی شرح مختصری درباره ی شهادت ثالثه، «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله» نگاشته است که مورد استقبال کم نظیر کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است. این متن زیبا و پرمغز که از جدید ترین متون علمی و ادبی این نویسنده ی شهیر بشمار می رود بدین شرح می باشد:
- شهادت به امامت و وصایت حضرت صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرمؤمنین علی علیه السلام در اذان و اقامه ، به منزله ی اعلان پذیرش حقیقی توحید و نبوت و سر سپردگی در مقابل دستور خدای متعال در تبعیت از ولایت امیرالمؤمنین ارواحنافداه و سرآغاز طی طریق عبودیت و بندگی خدای جل و اعلی است که پس از آن قد قامت الصلوة معنای حقیقی خود را پیدا می کند چرا که صداقت در اقرار به یکتایی خدا و رسالت خاتم الانبیاء، تنها با ترازوی میزان الاعمالِ ولایت علی بن ابی طالب علیهماالسلام سنجیده می شود.
- جایگاه «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله» در اذان به منزله ی دمیدن روح نسبت به جسم است و اگر آنرا از اذان برداریم، چیزی از حقیقت آن باقی نمی ماند و آن نماز با اقامه ی صلوة ابوسفیان فرقی نخواهد داشت.
- همانطور که مبعث در غدیرخم با ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام تثبیت شد، شهادت ثالثه نیز ایمان را تکمیل می کند، زیرا در مبعث هر آنچه از خیر و خوشبختی بیان شد، مشروط به ولایت شاه مردان امیرمؤمنان و امامان از فرزندان اوست.
- از دلایل وجوب تبرّی، جدا نمودن بعثت از روح و حقیقتش یعنی وصایت امیر غدیر است که منافقان آنرا خانه نشین و بت قریش را غاصبانه و ظالمانه بر مسند الهی نشاندند.از اینرو ائمه اطهار علیهم السلام همواره از ظالمین حق ولایت تبرّی می جستند و مردم را به برائت از آنها امر می کردند.
- آری! توحید و نبوت بدون ولایت ناقص است. پس در اذان و اقامه ات با صدای بلند و با افتخار بگو: «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله». چه زیبا فرمود آن عالم فقیه! وقتی از او سؤل کردند آیا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله» جزء اذان است، فرمود: اذان جزئی از «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ الله»است. فتأمل!
امیری سوادکوهی _ قم المقدسه