مسائل مهم اعتقادی شیعه، قابل معامله نیست!

    به گزارش شلمچه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی در مصاحبه ای با خبرنگار ما در شهر مقدس قم، ضمن بیان اهمیت مقوله ی مهم امامت در اعتقادات اسلامی ، امامت را اصل الاصول اعتقادات مسلمین دانست که بدون آن اسلام ناقص و زحمات طاقت فرسای رسول خاتم بی ثمر و بی اثر خواهد بود .
    این نویسنده جوان، اسلام بدون امامت را جسم بدون روح تلقی نموده  که هر لحظه رو به زوال و افول خواهد بود.
    سوادکوهی با اشاره  به سخنان اخیر رئیس جمهور در اجلاسیه وحدت اسلامی و سخنان  برخی روشنفکرنماها و صاحبان قلم و تریبون،  اعتقادات اصیل و محکم شیعی را که از سرچشمه ی وحی و به وسیله اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ما رسیده است را غیر قابل نقد و ایراد سخنانی که مخالفان مذهب از آن خوششان بیاید را غیر قابل توجیه دانست و افزود: مسائل مهم اعتقادی شیعه، قابل معامله نیست و نباید رئیس جمهور یک مملکت اسلامی ، اختلاف بین مذاهب را طور دیگری جلوه دهد و از روی مصلحت اندیشی حقیقت مهمی به نام امامت را کتمان کند.
    وی افزود: اینکه جناب رئیس جمهور و دیگر تریبون بدستان صریحاً بگویند اختلاف ما در اصول نیست ، ما در فرعیات مشکلاتی داریم، این مطلب کاملاً خلاف و دقیقاً مضحک است.
    مؤلف کتاب اتمام حجت در نقد این مبحث گفت: یقیناً طبق گواهی منابع بزرگ و غنی اسلامی، امامت جزء اصول دین و مذهب است که حضرت زهرا سلام الله علیها جان ارزشمند خود را فدای این اصل الاصول یعنی ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام نموده و این مسأله ی مهم اعتقادی را نمی توان با دیگران معامله کرد.
    وی در تشریح این مطلب گفت: برخی از بزرگان اهل تسنن بر این امر واقفند و امامت را به گونه ای دیگر از اصول خود می پندارند و مع الاسف ما به گونه ی دیگری سخن می گوییم که امر بر مستبصران و دیگران نیز مشتبه می شود.
    مرحوم شیخ محمد حسن مظفر در این رابطه می نویسد:«و قد وافقنا علی انها اصل من اصول الدّین جماعة من مخالفینا کالفاضی بیضاوی فی مبحث الأخبار و جمع من شارحی کلامه کما حکاه عنهم السید السعید».
    اکثریت مذاهب اسلامی، امامت را واجب می‌دانند اگر چه در اینکه آیا واجب فقهی است یا کلامی و نقلی است یا عقلی اختلاف وجود دارد.
    اشاعره نیز امامت را واجب می‌دانند ولی چون به حسن و قبح عقلی و واجب بودن هیچ چیزی بر خداوند اعتقاد ندارند، آن را بر مردم واجب می‌دانند و وجوب آن را نقلی و بر اساس روایات می‌دانند نه عقلی. عضدالدین ایجی معتقد است که نزد اشاعره، نصب امام نقلا واجب است و این بدان معناست که چون خداوند فرموده وجود امام و منصوب شدن او واجب است نه اینکه عقل ما فهمیده باشد.
    معتزله، ماتریدیه، اباضیه و گروهی از زیدیه، امامت را بر مردم واجب دانسته‌اند. برخی از معتزله، وجوب امامت را عقلی و برخی دیگر، وجوب آن را نقلی شمرده‌اند.
    ما معتقدیم که امامت اصلی است از اصول دین و ایمان جز به آن تحقق پیدا نمی کند، لذا بر هر مسلمان واجب است که درباره امامت تحقیق کند و در جستجوی دلیل باشد و برهان برآن اقامه نماید تا از طریق دل و اندیشه به ایمان برسد.
    امیری سوادکوهی در ادامه با مهم دانستن اصل وحدت و ضروری دانستن آن در دنیای امروز تصریح کرد: مقصود ما از بیان این مطالب این نیست که بخواهیم مقوله ی اتحاد را تضعیف کنیم! ابداً چنین نیست.سخن چیز دیگری است. ما می گوییم تقریب بین مذاهب ضرورت دارد ولی  وحدتی که بخواهد پلی برای پایمال کردن معارف اصیل اسلامی و خون دل خوردن بزرگان شیعی از جمله امام راحل قدس سره و علامه مجلسی ها، علامه امینی ها و… باشد و  اعتقادات صریح و محکم ما را حذف کند برای جامعه ی ما قابل قبول نیست.
    وحدت اسلامی حقیقتی انکار ناپذیر است که فقدانش سبب التهاب امت اسلام و تحقّقش مایه ی آرامش و نزول رحمت و برکات و احیای مدینه ی فاضله الهی است. دیپلماسی وحدت یکی از عناصر قدرت نرم جهان اسلام می باشد و در این راستا هرگونه اهانت به مقدسّات اهل تسنن و ایجاد اختلاف و کوبیدن بر طبل تفرقه و نفاق در میان امت اسلام محکوم است.
    سوادکوهی با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه ، آن روزها را فرصت مناسبی برای تحلیل و تشریح حوادث دردناک بعد از شهادت پیامبر اعظم دانست و افزود: صاحبان قلم و تریبون نباید بدور از انصاف به بهانه های واهی، اعتقادات اصیل شیعه را زیر سؤال ببرند و به بهانه های واهی فاطمیه را کمرنگ جلوه دهند!.
    وی تأکید کرد: فاطمیه خط مقدم و  از خطوط قرمز شیعه است و تحلیل های نادرست برخی روشنفکرنماها و  بایکوت های ناجوانمردانه ی خبری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها جفای بزرگی به نسل جوان و آیندگان است که آنان را از اعتقادات اصیل شیعی دور و جامعه را از تشخیص و تحلیل نادرست ایمن نخواهد کرد.
    وی با ضروری دانستن مقوله ی تقریب مذاهب در جهان اسلام، آن را شاهراهی مهم در افق تعالی مسلمین دانست و افزود: یقیناً اگر ما بخواهیم برادری واقعی خود را به اهل تسنن نشان دهیم، می بایست حقایق تاریخ و مذهب را برایشان آشکار سازیم و  آنان را بر عقائدی که بزرگان آنان هم قلباً بر آن معتقد نیستند رهایی سازیم.
    وی با اشاره به یکی از تألیفات خود به نام کتاب خون نگاشته های فاطمی ، این کتاب را حاوی مباحثی دقیق از شخصیت والای حضرت زهرا سلام الله علیها و بیان تحلیل های منطقی دانست و افزود:  سخن ما این است که شیعه و سنی و حتی مسیحیت و یهودیت می توانند حول محور حضرت زهرا سلام الله علیها اتحاد داشته باشند، چرا که در بیشتر منابع علمی و تاریخی ادیان و مذاهب حضرت زهرا سلام الله علیها را معیار حق از باطل معرفی می نمایند .
    وی برائت از مشرکین و منافقین را بر مسلمانان واجب دانسته و تأکید کرد: در بحار الأنوار فخر شیعه علامه بزرگوار مجلسی ، ج ۷۲، ص ۳۹۱و وسائل الشيعة ، ج ۱۶، ص ۱۷۹آمده است: شیخ صدوق به سند خود از حسن بن علی خزاز روایت کرده که امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمود: همانا فتنه بعضی از مدعیان مودت ما اهل بیت بر شیعیانمان از فتنه دجال شدیدتر است! گفتم: برای چه؟ فرمود: چون با دشمنان ما دوستی و با دوستان ما دشمنی می کنند؛ همانا زمانی که چنین شد، حقّ با باطل آمیخته گشته و امر مشتبه می گردد، تا جایی که مؤمن از منافق تشخیص داده نمی ‌شود.
    این کارشناس مذهبی در خاتمه بیان کرد اگر ولایت و امامت را اصل ندانیم یقیناً ولایت فقیه را در عصر حاضر به یکی از فرعیات معرفی نموده و عمود حکومت اسلامی را کمرنگ جلوه می دهند و اسلام را اسلام معاویه ای و سقیفه ای معرفی خواهند کرد.