کتابی که به تأکید مقام معظم رهبری نگاشته شد

    به گزارش شلمچه نیوز، کتاب “ایازی از ملکوت” یکی از تألیفات ، از مجموعه آثار حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی در شرح حیات طیبه ی عالم ربانی مرحوم آیت الله علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی مازندرانی قدس سره از بزرگان علمی شیعه و از مدافعین حریم ولایت می باشد که بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری درباره ی شناخت هر چه بیشتر جوانان راجع به شخصیت آن عارف الهی نگاشته شده است.
    آیت الله علامه ایازی مازندرانی از  شاگردان برجسته حضرات آیات عظام سید حسین بروجردی، امام خمینی، حاج شیخ مرتضی حائری، مرعشی نجفی، حاج میرزا حبیب الله گلپایگانی، ادیب نیشابوری، آیت الله شاه آبادی و آیات عظام شاهرودی، میرزا باقر زنجانی، خویی، میرزاهاشم آملی، سید محسن حکیم بودند که پس از سالها تحصیل در مازندران، قم ،مشهد و نجف اشرف ، بنابر دستور عارف بی بدیل مرحوم آیت الله العظمی کوهستانی قدس سره به مازندران مراجعت نمودند و با تأسیس حوزه علمیه جعفریه ، بعنوان جانشین علمی و معنوی فقیه عارف کم نظیر عصر مرحوم آیت الله العظمی کوهستانی به تربیت نفوس مستعده و طلاب علوم دینی پرداخت.
    حضرت آیت الله سید جعفر کریمی عضو هیئت استفتائات امام خمینی و  نماینده مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال مرحوم علامه ایازی می فرمودند : زمانی که مرحوم آیت الله علامه ایازی مازندرانی به رحمت خدا رفتند ، مقام معظم رهبری  بنده را مأمور کردند که به نمایندگی از ایشان در مراسم تشییع آن عالم کم نظیر حضور یابم و  به بنده فرمودند :  «ما بیش از هر وقت نیاز به علمای خدمتگزار و فداکار و مخلص و مردم دوست و مردم خواه همانند علامه بزرگوار آیت الله ایازی داشتیم». ایشان تأکید نمودند : «سلام مرا به مردم برسانید و همگان را دعوت کنید به “شناخت” و قدردانی هر چه بیشتر از مرحوم علامه آیت الله ایازی قدس الله نفسه الزکیه».(که مردم بدانند که چه گوهری از میانشان رخت بر بست و جوانان مطلع از مقامات علمی و عرفانی ایشان شوند).
    پس از  تأکید رهبری بر تلاش جهت تبیین شناخت شخصیت والای علامه ایازی ، با نظر  برخی از  علما و بزرگان این مسئولیت را  به حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی محول شد و وی زندگینامه فخر العلما مرحوم علامه ایازی را گردآوری نمودند.
    از جمله خصوصیات این کتاب چنین است که درآن ضمن بیان زندگینامه مرحوم علامه، نکات مهم اخلاقی و رمز و راز موفقیت و اعتلای کمالات طالبین علم و حقیقت، با ظرافت خاصی تبیین شده و در قسمت‌های مختلف آن، ضمن مرور بر خاطرات ایشان به بیان و معرفی اساتید بزرگ و تأثیرگذار و شرح حال آن بزرگواران می پردازند که این خود می‌تواند گامی مؤثر در شناخت بزرگان و استوانه‌های دینی و سیره آنان باشد. مباحث اخلاقی و کلمات قصار و  پندها و حکایات شیرین  علامه ایازی و اساتیدشان نیز حلاوت خاصی به این مجموعه بخشیده است.
    در پایان این کتاب نیز،  بیانیه مهم و تاریخی علمای بزرگ خطه طبرستان در اعتراض به اقدامات رژیم  ظالم شاهنشاهی درج شده است  که امضاء مرحوم علامه نیز در بین دیگر بزرگان آن خطه به چشم می‌خورد که برای اوّلین بار  بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در این کتاب ثبت شده که از اسناد مهم انقلاب بوده و توسط بیت آیت الله مجاهد حضرت آیت الله نظری خادم الشریعه در اختیار مؤلف قرار داده شده است.
    نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب ارزشمند می نویسد :
    از شخصیتی سخن می گویم که چهل سال نگهبان مرزهای اسلام اصیل بود، چهل سال مبارزه با افکار انحرافی و کژی ها داشت، چهل سال اعتکاف و مراقبه و محاسبه، چهل سال تعلیم و تدریس و تربیت نفوس مستعده، چهل سال در کنار مردم زیستن و کمک به درماندگان و بیچارگان کردن، چهل سال درب خانه به روی همگان بازنگه داشتن، چهل سال سریک سفره با ضعفا و مستمندان نشستن، چهل سال برخورد یکسان با فقیر و غنی داشتن، چهل سال در میان اجتماع تأثیر گذاشتن و تأثیر نپذیرفتن، چهل سال با نفس مسیحایی مس نفوس را به کیمیا بدل ساختن. براستی اگر چهل روز اخلاص موجب می‌شود که چشمه‌های جوشان حکمت از قلب آدمی بر زبان جاری شود، بی‌شک چهل سال معجزه‌ای درپی دارد که خورشید حقیقت وجود آدمی را در میان همه سیاه نمایی‌ها و بی‌مهری‌ها درخشان و متلألی می‌سازد. از مواهب طبیعی کمترین استفاده را می‌کرد، ولی بیشترین بازدهی را داشت. در همین رابطه می‌توان به این نکته اشاره کرد که درمدت چهل سال اداره حوزه مبارکه ایشان بالغ بر پنج هزار عالم، محقق و استاد تربیت نمود. انصافاً این مقدار بازدهی، آن هم در یک شأن از شئون زندگی یک انسان بسیار در خور توجه و شگفت انگیزاست. شگفت آورتر این که ایشان در طول چهل سال اقامت خود در زادگاهشان حتی یک سفر تفریحی نداشته اند. . . اینجاست که بزرگان شیعه در مقابل این همه عظمت و جلال می گویند: زندگی کردن مانند او کار هر کسی  نیست، و در یک جمله می‌توان گفت: او در طول زندگی‌اش، شعاع وجودی مکتب امیرمؤمنان امام علی علیه السلام به شمار می‌رفت.
    موضوعات اجمالی این کتاب :
    شرح حیات طیبه مرحوم علامه
    دستورالعمل های عرفانی مرحوم علامه ایازی
    خاطرات بسیار شیرین و آموزنده اخلاقی
    شرح حال علمای بزرگ جهان اسلام از قلم آیت الله ایازی
    تشریف فرمایی وجود نازنین امام زمان ارواحنا فداه  به منزل مرحوم علامه
    عنایات خاص اهل بیت علیهم السلام
    پیش بینی ها و لطائف روحی علامه ایازی
    اسناد مهم و امضای مرحوم علامه در بیانیه تاریخی علمای بزرگ مازندران بر علیه طاغوت
    علامه ایازی از دیدگاه اکابر و علمای بزرگ جهان اسلام
    رمز و راز واقعی سالکان الی الله و شیفتگان زیارت حضرت مهدی موعود ارواحنا فداه
    سفارشات معنوی و سیاسی معظم له
    تأکیدهای آیت الله ایازی نسبت به تبعیت بی قید و بند از مقام معظم رهبری
    پیام های تسلیت در ارتحال آیت الله ایازی
    اشعار مرحوم علامه
    تصاویر متعدد مرحوم علامه در دوران مختلف زندگی
    *در خاتمه جهت آشنایی نسل جوان با این عالم ربانی توجه شما را به نظرات بزرگان شیعه در باره این عالم گمنام جلب می کنیم.
    علامه ایازی از منظر آیات عظام و بزرگان دین:
    *آیت الله العظمی سید حسین بروجردی:
    آقاابوالحسن ایازی ازنخبه ترین طلبه ای است که درجمع  ماست.
    *آیت الله العظمی حاج شیخ محمّدکوهستانی:
    ایشان مرحوم علامه را تمام حاصل عمر خویش و ادامه دهنده و تداوم بخش تلاش‌های ده‌ها ساله خویش می دانستند و همواره از ایشان به عنوان بهترین و والاترین شاگردان خود یاد می‌کردند تا آن جا که پس از عزیمت علامه از نجف به ایران خود به ملاقات تمام حاصل خود می شتابد و خطاب به ایشان می‌فرمایند: ازآن جاکه  دوران کهولت راسپری می نمایم همواره نگران تداوم   یافتن تلاش ده هاساله خویش در امر اداره حوزه علمیه و تربیت طلاب بودم واین نگرانی را داشتم که مبادا این مهم  پس ازحیات من به زمین بماندو شخصیتی متکفّل اداره آن نشود، لیکن پس ازمراجعت شما از نجف وشایستگی هایی که در شماسراغ دارم خاطرم آسوده گردید و خوشوقتم که این مهم باجدّیت و تلاش شماادامه خواهد یافت. . .  .
    *آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی:
    اگرچه آیت الله ایازی ازشاگردان حلقه درسی من بود ، ولی درعرصه اخلاق استاد من بودند.
    *آیت الله العظمی میرزا باقرزنجانی :
    آن عالم ربانی، علاقه وافری به مرحوم علامه داشت، تا آنجا که به محض مطّلع شدن ازعزیمت علامه از نجف به ایران ، اشک از دیدگان مبارکشان جاری شده و خود، ایشان را بدرقه فرمودند. معظم له در توصیف شخصیت مرحوم علامه در اجازه اجتهادشان فرموده بودند: قرة العین المعظم العالم الفاضل الزکی التقی فاضل الاعلام عمادالاسلام جناب شیخ ابوالحسن ایازی.
    * آیت الله العظمی شیخ آقابزرگ تهرانی:
    ایشان مرحوم علامه را عالمی عامل و فاضل می دانستند و دراجازه به علامه چنین فرمودند: الشیخ العالم الفاضل الثقه الورع المعتمد المؤمن مولاناابوالحسن ایازی.
    * آیت الله العظمی سیدمحمّدرضا موسوی گلپایگانی:
    آن پیشوای دینی عصر، مرحوم علامه را ازاستوانه‌های محکم شیعی قلمداد می فرمودند و ایشان را سنگربان دینی و علمی آن دیار می‌دانستند که خود مرحوم علامه می‌فرمودند: حقیر بنا به فرموده آقای گلپایگانی و دیگر عظام به مازندران  مراجعت نمودم.
    * آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی:
    معظم له از جمله بزرگانی بودند که مرحوم علامه در دوران تحصیل درقم ، بیشتراوقات با ایشان محشور و مأنوس بودند و علاقه خاصی نسبت به ایشان داشتند تا آنجا که پس از سال ها که مرحوم علامه مسافرتی به قم داشتند، نزد علامه می‌آیند و درجلسه‌ای خصوصی ضمن ایراد مطالب مهمی به ایشان می‌فرمایند: من می دانم حوزه شما ازحوزه های   بابرکتی است ، اگرچه مشکلاتی برای شما به وجودآمد تحمّل کنیدو سنگررا خالی نکنید حوزه شما بحمدالله تاکنون  محصول خوبی داشته،  زیرا طلاب حوزه شما علاوه  برتعلیم وتعلم و پرورش اخلاقی ، آشنایی به وضع زمان  هم دارند. امیدوارم در آینده نیزاین برکات  ادامه داشته باشد.
    * آیت الله العظمی شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی  :
    آن عالم بزرگواریکی ازچهره های درخشان فقاهت وتقوی و ورع بودند، که سالیان متمادی  درسنگرترویج وتبلیغ دین مبین اسلام ونشرمعارف نورانی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام ومبارزه بابدعت هاوامربه معروف ونهی ازمنکرو پاسداری ازشعائراسلام وهویت اسلامی جامعه انجام وظیفه نمود.  زهدوپارسایی واخلاق حمیده ایشان بیانگرسیره سلف صالح علماء اعلام وفقهاء عالی مقام بود. خدمات آن مرحوم دراستان مذهبی مازندران بالخصوص تأسیس حوزه علمیه وتربیت طلاب وفضلاواعانت  به ضعفاوحمایت ازمحرومین فراموش نشدنی است.
    * آیت الله العظمی شیخ محمّد فاضل لنکرانی:
    اگر حضرت آیت الله العظمی ایازی درقم می ماند، امروز یکی از مراجع عظام بود.
    * آیت الله العظمی شیخ محمّدتقی بهجت :
    متأسّفانه هنوزتوفیق نیافتم خدمت آن مرد بزرگ برسم. . .  .
    * آیت الله العظمی شیخ ناصر مکارم شیرازی :
    مرحوم مبرورآیت الله ایازی ازشخصیت هایی بودکه عمربابرکت خود را درخدمت به اسلام ومکتب اهل بیت علیهم السلام باسربلندی گذراند و در پرتو همت والا و  پشتکار فراوان و اخلاص دراین راه، ازچهره های بسیارموفق بود. صفای روح و سادگی زندگی این روحانی باتقوا او را در قلوب مردم باایمان جای داده بود… .
    *آیت الله العظمی شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی:
    من درقم ازشاگردان آقابودم وکتاب مطوّل راکه ازکتاب های عمیق و تحقیقی در ادبیات  ، به خصوص در بلاغت است درمحضر ایشان تلّمذکردم،  لذاآقاجان برمن حق استادی دارد.
    * آیت الله  علامه حاج شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه:
    امثال مرحوم  آیت الله ایازی ها بودندکه با تمام وجودشان درگذشته تاکنون توانستند با سیره مرضیه و شیوه حسنه تبیین مبانی اسلام و ترویج احکام همیشه جاوید شریعت حضرت ختمی مرتبت پیامبراکرم و ائمه معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) نمایندو با داشتن علم توأم با زهد و پاک دامنی و قداست نشان دادندکه مصداق بارز مخالفاً لهوی و مطیعاًلامر مولا هستند.
    * آیت الله علامه شیخ حسن حسن‌زاده آملی :
    سالها بطول می انجامد تاشاید مثل آیت الله کوهستانی وآیت الله ایازی به وجود بیایند.
    * آیت الله علامه شیخ عبدالله جوادی آملی :
    می شود پنج سال به زهدو تقوای ایشان زندگی کرد، ولی هفتادسال  کار هر کسی نیست.آیت الله ایازی یک شجره طوبای هفتادساله ای بود که میوه های فراوانی دارد. . . زندگی آن عالم ربانی دارای دو قسمت بود: یک وجه آن رامردم و طلاب دیدند،  امّا یک وجه دیگرآن راندیده ایم وباخودبرد، آن چه ازقنات می ریزد برون مرزی    اوست ، درون آن راکسی خبر ندارد؛ آن چه  انسان می‌بیندسرریز است و درون آن راکسی نمی‌بیند. آیت‌الله ایازی عمر بابرکت خودرا در تزکیه متفکران حوزه تدریسی خویش و تزکیه روح متهجدان و  تصحیح نفس مجاهدان صرف نمودوآثارفراوانی در علم صائب و عمل صالح ازمعظم له به ارث مانده است.
    *شایان ذکر است مرحوم علامه ایازی جمله ای ماندگار در باب ولایت فقیه دارند که در تاریخ ثبت شده است و آن این جمله ی معروف بود که می فرمود: «اصل همه اصل ها در همه نسل ها ولایت فقیه است».